Thursday, January 28, 2010

Forum Isu Semasa : Kalimah Allah antara Nama dan Hakikat



Pada 26 Januari 2010 bersamaan 10 Safar 1431 H telah diadakan Forum Isu Semasa :Kalimah Allah antara nama dan hakikat, bertempat di Masjid Al-Azhar, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS).

Forum ini bermula selepas isya' yang di anjurkan bersama Masjid Al-Azhar dan ILMUWAN dimana ditampilkan dua orang ahli panel iaitu Dr. Mohd Sani bin Badron, yang merupakan Justify FullFellow Kanan / Pengarah Pusat Kajian Ekonomi dan Kemasyarakatan, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) dan Saudara Abu Qasim Mohd Noor sebagai Naib Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dan dikendalikan oleh Saudara Mohd Syahiran yang merupakan Pengerusi ILMUWAN.

Forum ini dipengerusikan oleh Saudara Hilmi, Setiausaha Agung Majlis Perwakilan Mahasiswa 09/10 dan sepanjang forum ini berjalan, dibincangkan perbezaan penggunaan kalimah Allah oleh orang Kristian dengan orang Islam dari segi makna umum dan khusus disemping Dr. Sani banyak menceritakan juga kesan kepada aqidahumat Islam dimasa akan datang.

Manakala Sdr. Abu Qasim yang menjadi wakil PKPIM banyak menerangkan tentang isu-isu semasa yang berlaku yang berkaiatan dengan isu ini seperti mengeboman gereja dan menegaskan isu ini bukan isu poiltik kerana ini adalah isu lama yang ditimbulkan kembali oleh pihak Kristian Katholik selepas era pemerintakan Tun Mahathir Mohamad

Biarpun para pendengar tidak begitu meriah kerana terdapat sedikit masalah teknikal yang pada mulanya nya forum ini diadakan selepas waktu Maghrib, tetapi diharapakan tujuan forum ini iaitu untuk mendekatkan isu ini kepada Mahasiswa KUIS yang mungkin mempunayi persoalan dan keliaru dalam mengetahui hal sebenar yang berkaitan isu ini.

Forum Isu Semasa Kalimah Allah berakhir pada jam 11 malam dan pada sesi penyampaian cendera hati, disampiakan oleh Encik Muhammadon sekalu Pembantu Eksekutif Masjid Al-Azhar dan juga Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa 09/10.

ILMUWAN akan terus membawa program-program berbentuk mencambahan minda sehingga dapat melahirkan sebuah generasi mahasiswa KUIS yang ideliasme dan berfikiran matang dalam menilai sesuatu perkara serta juah kehadapan.

Sesi Soalan


Abg Qasim

Dr. Sani Badrom


Moderator : Syahiran

Photo By : AzizanAjiji