Monday, February 1, 2010

Berminat menjadi Fasilitator ILMUWAN KUIS?

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat " Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang Khalifah di muka bumi" Mereka berkata; "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di muka bumi itu orang yang akan selalu membuat kerosakan padanya dan menumpahkan Engkau dan menyucikan Engkau?" Tuhan berfirman; "Sesungguhnya Aku telah mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".
(Al-Baqarah : 30)

Kefasilitatoran adalah kesinambungan kepada konsep kekhalifahan ini. sesunggunya tanggungjawab menegakkan kalimah Allah ini harus dilakukan dengan pelbagai cara supaya ianya mampu meresap dalam semua lapisan masyarakat. ILMUWAN KUIS telah mengambil konsep ini dan menterjemahkan dalam bentuk kefasilitatoran.


Di dalam surah Yusuf ayat 67:

(Dan ia berkata lagi : "Wahai anak-anakku! Janganlah kamu masuk (ke bandar mesir)dari sebuah pintu sahaja, tetapi masuklah dari beberapa buah pintu yang berlainan)


Allah memberi kita semua pelbagai sumber. Allah juga mengurniakan kita akal untuk berfikir. Allah juga mencipta HambaNya pelbagai ragam. justeru, berbekal sumber yang banyak dan akal yang diberikan, maka kefasilitatoran ini adalah salah satu inisiatif lain selain daripada Seminar, Forum dan sebagainya untuk kita membugar budaya Ilmu kepada sasaran yang berbeza.

Fasilitator dicetuskan berdasarkan konsep saling memperingatkan. Allah berfirman :

Dan sesungguhnya kami telah mengulang-ulangi bagi manusia di dalam Al-Quran ini bermacam-macam perumpamaan. Dan manusia adalah makhluk yang paling banyak membantah.
[Al-Kahfi: 18]

Tugas fasilitator (baca : yang berjiwa muda) lah untuk saling ingat memperingati teman-teman masing-masing untuk hidup rasa bertuhan dan membebaskan pengahambaan kepada kepada penghambaan kepada Tuhan. sesungguhnya fasilitator yang dinamik dan ideal amatlah diperlukan dalam susanana pada hari ini yang "kebanjiran idola, kemarau Teladan" bagi melengkapi usaha-usaha yang lain.

Justeru, ILMUWAN KUIS ingin mengajak dan menjemput teman-teman untuk menjadi fasilitator ILMUWAN sekaligus menjadi sebahagian daripada Faci Team kami. antara program yang akan diadakan ialah Kursus Asas Fasilitator Ideal (KAFI), Latihan Kejurulatihan, Program-program kepimpinan, Motivasi, Sahsiah di sekolah-sekolah dan sebagainya. ILMUWAN KUIS juga mempunyai jaringan dengan Jaringan Fasilitator Kebangsaan yang terdiri daripada jurulatih-jurulatih berpengalaman.

Kepada seseiapa yang berminat, boleh terus menghubungi saudara Azizan Ajiji di Talian : 0132463657. Atau di alamat email : azizanajiji@gmail.com / xizhan_uia@yahoo.com
Terima Kasih.