Monday, May 3, 2010

Gerabak Khas Wanita : ILMUWAN Menyambut Baik Pendekatan KTM


Pada 28 April 2010 yang lalu, pihak Kereta Api Tanah Melayu Berhad (KTM) telah memperkenalkan gerabak khas untuk kaum hawa. Ini merupakan satu pendekatan yang bagus dalam menghindari pelbagai masalah.
Justify Full
Gerabak khas itu boleh dikenal pasti melalui pelekat berwarna merah jambu yang ditampal di setiap cermin tingkapnya.

Pemangku Pengurus Kanan Perhubungan Korporat KTM Komuter, Mohd Fazil Ismail, berkata terdapat juga kain rentang yang dipasang di setiap platform selain pengumuman mengenai pengasingan gerabak itu dibuat di beberapa stesen.

"Di stesen KL Sentral dan Sentul, kami menyediakan kakitangan untuk mengawasi penumpang manakala di stesen Putra, Kuala Lumpur, Bank Negara dan beberapa stesen lain yang menghala ke Sentul, kami akan membuat pengumuman saja berikutan dari kekurangan pekerja," katanya ketika mengiringi wartawan membuat tinjauan hari ini.

Mohd Fazli berkata, beberapa penumpang lelaki agak keliru dan ada yang masih menggunakan gerabak khas itu hari ini.

"Ianya akan mengambil masa lebih kurang tiga bulan untuk melatih orang ramai supaya mematuhi arahan kerana kami akan selaraskan peraturan baru ini dimulai dengan laluan dari stesen Sentul ke Port Klang dulu," katanya.

Mohd Fazli berkata tempoh percubaan akan dilakukan selama seminggu untuk mendapatkan reaksi daripada orang ramai mengenai pengasingan gerabak itu dan pihak KTMB akan menaik taraf sistem tersebut di platform yang lain.

Pihak ILMUWAN KUIS menyambut baik tidakan ini dan ia selari dengan kehendak syarak dimana apabila di asingkan antara lelaki dan wanita, ini akan mengelakkan pelbagai kes seperti cabul, mencuri dan bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim.

Selain itu juga dengan pengasingan ini akan dapat megelakkan daripada anak-anak muda yang bercita yang bergaul bebas antara lelaki dan perempuan semasa di dalam tren. Penumpang wanita juga dapat duduk dengan selesa sepanjang perjalanan di dalam kepenatan selepas pulang bekerja dan tidak perlu berebut dgn kaum lelaki yang kuat untuk masuk ke dalam tren.

Semoga KTM akan diberi kekuatan oleh Allah swt dalam niat ikhlas ini dalam melaksanakan tindakan yang baim yang mengikut hukum syara' dan semoga ia akan terus berkekalan dan menjadi budaya sehingga ke akhirnya.

Mohd Syahiran Bin Muhammad
Pengerusi,
Ikatan Ilmuwan Muda, (ILMUWAN)
KUIS.