Tuesday, June 15, 2010

Istiadat Konvokesyen : ILMUWAN Menyokong Pemakaian Songkok



Istiadat Konvokesyan merupakan suatu majlis yang akan diadakan di peringkat IPT yang memberi pengiktirafan kepada Mahasiwa serta meraikan akan usaha mereka sepanjang perjalanan dalam mencari ilmu.

Istiadat ini teh diperkenalkan pada zaman kegemilangan Uthmaniah dimana pada masa itu Islam cukup terkenal dengan kekayaan ilmu pengetahuannya dan majlis penghargaan ini di lahirkan dengan berpakaian jubah dan berserban, sehinggakan orang Eropah pada masa ini meniru cara orang Islam melakukan Istiadan di Institusi pendidikan mereka.

Namun selepas kejatuhan empayar Islam, orang bukan Islam meneruskan budaya ini sehingga hari ini cuma diubah suaikan dengan gaya dan budaya agama mereka.

Namun di KUIS yang merupakan sebuah Institusi Pengajian Tinggi Islam perlu melihat dari segia pemakaian dan adat istiadat ini melambangkan ciri-ciri Islam.

Pihak ILMUWAN cukup bersetuju jika pihak KUIS menukar kan topi kepada songkok bagi lekaki dan skaf ( lilit atas kepala) sebagaimana yang bernah di lakukan sewaktu ketika dahulu. Ini kerana pemakaian songkok akan membezakan KUIS dan IPT yang membawa nama Islam itu daripada IPT-IPT yang biasa dan ia nya bersesuaian dengan Visi dan Misi KUIS dan mencapai matlamat sebagaimana moto KUIS : Pemangkin Tradisi Ilmu" yang pasti disitu ialah Ilmu merujuk kepada zaman kekayaan ilmuan Islam di zaman dahulukala.

Kami dan beberapa teman-teman mahasiswa lain yang turut bersetuju dengan cara pemakaian sebagaiman yang dinyatakan diatas tadi dan mohon pihak KUIS terutama YBhg Rektor, Dato' Dr. Aziuddin mempertimbangkan cadangan ini.

Mohd Syahiran Bin Muhammad
Pengerusi,
Ikatan Ilmuwan Muda (ILMUWAN)
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor